Az Alföld Slow Egyesület „A hónap települése” programjának tizedik települése Gyula. A cikksorozat első részében Komoróczki Aliz a Gyulai Turisztikai Nonprofit Kft. ügyvezetője válaszolt kérdéseinkre. Az Alföld Slow Egyesület nevében a kérdéseket Szőke Tünde tette fel.

Alföld Slow Egyesület: Kérem, hogy mutatkozzon be, mondjon néhány szót magáról! Mióta él Gyulán?

Komoróczki Aliz: Tíz éves voltam, amikor a családom Gyulára költözött egy közeli, szép kisfaluból, Bélmegyerről. Addig testvéremmel a nyári szüneteket gyulai rokonainknál töltöttük, a strand és a fürdőzés volt az állandó program, itt tanultunk meg úszni és itt jártunk először színházban. Tehát mondhatom, hogy gyermekkoromban turistaként jártam először Gyulán. Később Gyula az otthonommá, a barátaim szerint pedig egyenesen a szerelmemmé vált.

Komoróczki Aliz (Fotó: Gyulai Turisztikai Nkft. )

Érettségi után sodort a sors első munkahelyemre, a Gyulatourist Utazási Irodába, ahol a munka, a munkatársak és Petrovszki Pálné Marika ügyvezető asszony meghatározó szerepet töltöttek be az életemben, szakmai pályafutásomban. Ebben az időben a konferenciaszervezés virágkorát élte, és mi gyakran kitelepültünk nagyobb szállodákba. A Park Hotel és az Erkel Hotel optimális konferenciahelyszín volt, így én is gyakran látogattam ezeket a házakat. Ebben az időben szerelmesedtem bele a szállodák világába, így végérvényesen elköteleztem magam a turizmus területén. Céljaimnak megfelelően választottam felsőoktatási intézményeket, először a Kodolányi János Főiskola Turizmus Tanszékén szereztem közgazdász diplomát szállodamenedzsment, majd később a BGE-n, turizmus desztináció menedzsment szakirányon.  

Ekkor már Nyugat-Magyarországon éltem és dolgoztam, majd 2006-ban jöttem vissza Gyulára, ami a Corvin Hotel tulajdonosának köszönhető. Hívására a hotel értékesítési vezetőjeként kezdtem újra gyulai pályámat. Innen kezdve gyorsan pörögtek az események, órákat tudnék mesélni! Imádtam Gyulát, oly sok lehetőséget láttam benne turisztikai szempontból!

Munkám mellett további szakmai tevékenységeket is végeztem. A Gyulai Idegenforgalmi Egyesület titkárává választottak, így a nagy múltú helyi civil szerveződésben volt lehetőségem a gyulai turizmussal szélesebb körben foglalkozni és szakmai kapcsolataimat kialakítani.

Időközben a Corvinból átigazoltam az újonnan nyíló Elizabeth Hotelbe, mely a város első négycsillagos szállodája. Felemelő érzés volt részt venni a szállodanyitási munkában, az üzemeltetéshez szükséges rendszerek és folyamatok kialakításában. A következő fontos állomás egy kisméretű szállodaberuházás szakmai koordinációja, a Corso Boutique Hotel megnyitása és vezetése volt.

Mindezt azért mesélem el ilyen részletesen, mert ezek az előzmények vezettek jelenlegi munkahelyemhez, a bemutatásra kerülő Gyulai Turisztikai Nonprofit Kft-hez, amelyet lassan 11 éve vezetek. Első lépésként azt a feladatot kaptam Gyula Város Önkormányzatától, hogy a helyi turisztikai piaci szereplők kerüljenek bevonásra az akkor még egyszemélyben önkormányzati tulajdonú cégbe, üzletrész-tulajdonosként – tehát a Gyulai Turisztikai Desztináció Menedzsment Szervezet megalakítása és működtetése volt a cél. Dr. Görgényi Ernő polgármester úr elkötelezett hozzáállásával, Kiss József, a Gyulai Idegenforgalmi Egyesület elnökének segítségével, és további szakemberek bevonásával kialakításra került a szakmai koncepció, és a működéshez szükséges keretrendszer.

Városunkban 2011 óta működik helyi turisztikai desztináció menedzsment (TDM) szervezet, mely összefogja a turizmusban érdekelt feleket az önkormányzattól kezdve a szállodákon át az egyéb turisztikai szolgáltatókig.

Alföld Slow Egyesület: Kérem, hogy mutassa be röviden a Gyulai Turisztikai Nonprofit Kft.-t!

Komoróczki Aliz: A Gyulai Turisztikai Nonprofit Kft. – mint Gyula város turisztikai desztináció menedzsment szervezete – 2011. áprilisától működik a jelenlegi formájában. Alapító tagjai: Gyula Város Önkormányzata (50%), Aqua Hotel (7,14%), Corso Boutique Hotel (7,14%), Corvin Hotel és Apartmanok (7,14), Elizabeth Hotel (7,14%), Hunguest Hotel Erkel (7,14%), Wellness Hotel Gyula (7,14%) és a Gyulai Idegenforgalmi Egyesület (7,14%). A piaci szereplők között a megalakulás óta történt már üzletrész-átruházás, de az alapvető forma, döntéshozatali mechanizmus és a szakmai feladatok a mai napig változatlanok. Mára már széles körben ismert társaságunk működése, szakmai tevékenysége. A világjárványt megelőző évtizedben rendkívüli eredményeket ért el Gyula városa és szakmai közössége. Tíz év alatt megduplázódott a vendégéjszakák száma (évi 276 ezerről 580 ezerre), és Gyula évről évre bekerült a TOP10 vidéki desztináció közé.

Gyulai Eredmények (Forrás: Gyulai Turisztikai Nkft.)

Azonban jelenleg mi is küzdünk a pandémia okozta gazdasági hatásokkal, és próbálunk lépést tartani a változásokkal, melyekre egyben új kihívásként tekintünk. Bízunk abban, hogy amit Gyula Város Önkormányzatának és a helyi turisztikai szakmai közösségnek, a vállalkozói körnek és a civileknek együtt, közös erőfeszítéssel, rendkívül jó együttműködéssel sikerült felépíteni, a jövőben is érték marad.

Küldetésünk: Egységben az erő! Legfontosabb szakmai célkitűzésünk, hogy egységesítsük és fejlesszük Gyula város turisztikai információszolgáltatását, illetve bővítsük a gyulai turisztikai szolgáltatásokat és emeljük azok szakmai színvonalát. Ez partnerség nélkül nem sikerülhet, így törekszünk arra, hogy minél több tagot vonjunk be a Gyulai Turisztikai Desztináció Menedzsment Szervezet működésébe.

A cég TDM szervezetté alakításával az volt a célunk, hogy létrehozzuk Gyula városának új szemléletű, magasabb minőségű és a korábbinál hatékonyabb turisztikai menedzsmentjét, ezzel is elősegítve a város turizmusának fejlődését, versenyképességünk megőrzését, illetve erősítését.

Összehangoljuk és koordináljuk a városi turisztikai marketingfeladatokat, szakmai együttműködési hálózatba szervezzük a város turisztikai szereplőit, szem előtt tartva a desztinációalapú szemléletet és a területi összefogás elvét.

Partnereinkkel együtt azon dolgozunk, hogy növeljük a gyulai vendégéjszakák számát és városunk idegenforgalmi adóbevételeit, csökkentsük a szezonalitás negatív hatásait, javítsuk a turisztikai szolgáltatások ár-érték arányát, ezzel is támogatva a terület fejlődését, javítva az itt élők életminőségét.

Társaságunk legfontosabb feladatai:

  • turisztikai érdekegyeztető fórum működtetése;
  • Gyula város minimum középtávú turisztikai koncepciójának, a desztináció fejlesztési stratégiának elkészítése;
  • a városmárka kialakítása, erősítése;
  • belföldi és nemzetközi marketingkampányok tervezése, lebonyolítása;
  • a www.visitgyula.com – Gyula város hivatalos turisztikai portáljának üzemeltetése és fejlesztése;
  • Gyula, a történelmi fürdőváros hivatalos Facebook oldalának üzemeltetése;
  • Gyula hivatalos turisztikai blogjának szerkesztése, üzemeltetése;
  • a Visit Gyula Card turisztikai kedvezmény-kártyarendszer üzemeltetése;
  • a garantált programkínálat megszervezése, lebonyolítása és promóciója;
  • a szolgáltatókkal közösen létrehozott, kínálatukba beépített tematikus csomagok kialakítása és népszerűsítése;
  • tematikus túraútvonalak rendszerezése, kijelölése, túraszervezés;
  • turisztikai információs rendszer működtetése (közterületi hirdetőtáblák karbantartása;
  • a Tourinform iroda és az Erkel Információs pont üzemeltetése;
  • kiadvány- és programplakát szerkesztés, kiadás;
  • desztináció szintű üzleti és szakmai partneri együttműködések kialakítása, ösztönzése;
  • turisztikailag releváns rendezvények időpontjainak, műfajainak, helyszíneinek összehangolása (kulturális-turisztikai kerekasztal működtetése);
  • monitoring, adatgyűjtés;
  • kutatások, vendégelégedettség-mérés végzése;
  • képzés, szemléletformálás;
  • turisztikai pályázatok előkészítése, megvalósítása;
  • a felsőbb szintű és szakmai szervezetekkel történő kapcsolattartás, együttműködés;
  • alaptó tagság az Alföld Slow Egyesületben;
  • alapító tagság a Gyula-Békéscsaba Térségi Turisztikai Desztináció Menedzsment Szövetségben.

Alföld Slow Egyesület: Hol lehet megtalálni a Gyulai Turisztikai Nonprofit Kft.-t Gyulán és milyen online felületeken érhetőek el információk és programok?

Komoróczki Aliz: Székhelyünk egy műemléki védelem alatt álló épületben, az egykori „csendőrlaktanyában” kapott helyet Gyulán, a Kossuth L. utca 7. szám alatt. Az épületben található a Gyulai Tourinform iroda, a városi marketingiroda, és itt a székhelye a Gyulai Idegenforgalmi Egyesületnek is. Ezen kívül itt működik még a társaságunk által üzemeltetett kerékpárkölcsönző és a Rádiótörténeti kiállítás, valamint egy vállalkozó által üzemeltetett szabadulószoba, az Odalent Kalandpince. Kihelyezett információs pontunk az Erkel Hotelben található. Honlapunkon további elérhetőségeink is megtalálhatóak.

Hivatalos turisztikai honlapunk a Visitgyula, melyhez Facebook oldal is kapcsolódik. A szakmai közönség részére külön Facebook oldalt működtetünk.

A programokat, rendezvényeket ezen az aloldalon gyűjtjük és aktualizáljuk.

Alföld Slow Egyesület: Milyen terveik vannak a jövőre nézve?

Komoróczki Aliz: Fő célkitűzéseinket és jövőképünket a nemrég elkészült Gyulai Desztinációfejlesztési Stratégia határozza meg.

A stratégia a nemzetközi gyakorlatban már megtörtént szemléletváltás szellemében, a látogatóközpontú gazdaság elveit követve közelít a desztinációfejlesztéshez.

Látogatóközpontú gazdaság (Forrás: Gyulai Turisztikai Nkft.)

A helyiek, a szolgáltatók és a látogatók igényeinek közös metszéspontja alapján a város hagyományos turisztikai termékei (egészség és kultúra) mellett hangsúlyos elemmé válik a Gyula természeti környezetére építhető aktív turisztikai termékkínálat, a stratégia nyit a mozgás és aktivitás felé. A következő öt évre szóló desztinációfejlesztési stratégia az EGÉSZSÉG – MOZGÁS – KULTÚRA hármasára épít.

A jövőkép kulcsszavai: gyógyvíz, lendület, innováció, fenntarthatóság, hagyományok, legújabb trendek, munkalehetőség, virágzó turizmus, Szigeterőd, magas minőségű élmény, biztonság, okosmegoldások, események.

A három fő stratégiai célkitűzés: termékinnováció újraértelmezett tartalmakkal, rendszerinnováció a hálózatosodás erősítése révén, minőségközpontú erőforrásmenedzsment.

Rövid távú célkitűzések, a 2021-2022 évek prioritásai: 

  • a járvány testi és lelki utóhatásainak kezelésére biztonságos úti cél Gyula, melyet a gyógyhely mivolta különösen hitelessé, széles termékkínálata pedig élménydússá tesz;
  • a történelmi városkép és a természeti környezet összekapcsolása, ami a szokványos aktív tevékenységek előnyein túl különleges élményígérettel párosul;
  • a rendezvények átalakítása mozgó fesztivállá a már 2020-ban bevált Gasztroséták mintájára, aminek köszönhetően a látogatók jóval nagyobb területen mozognak, viszont a hangulat megteremthető.

Alföld Slow Egyesület: Miért ajánlaná a vendégek figyelmébe Gyulát és a Gyulai Turisztikai Nonprofit Kft.-t?

Komoróczki Aliz: Gyula, a történelmi fürdőváros több évtizedes turisztikai tradícióval rendelkezik, pezsgő kulturális élet és sokszínűség jellemzi. Üdülőkörzetünk a Dél-Alföld régió legjelentősebb turisztikai központja, minősített gyógyhely 1984 óta.

Legjelentősebb attrakcióink közé sorolható a Gyulai Várfürdő és családi élményfürdője az AquaPalota, mely egész évben teljes körű szolgáltatásokkal (gyógyvízzel, gyógyászattal, wellness és strandfürdővel) várja a vendégeket. A családok kedvelt programja nyáron a strandfürdő, egész évben pedig a családi élményfürdő, az idősebbek pedig gyógyászati és gyógyvizes szolgáltatásokat vehetnek igénybe. Akik párban érkeznek legszívesebben a wellness részt és a Castello szaunaparkot látogatják.

Gyula (Forrás: Gyulai Turisztikai Nkft.)

A kulturális vonzerőket illetően, legjelentősebb attrakciónk a városmárkát is szimbolizáló, több mint 600 éves gyulai vár, mely Közép-Európa egyetlen épen maradt gótikus sík vidéki téglavára. A várban állandó kiállítás és garantált programok várják a helyieket és a turistákat egyaránt.  A várban és környékén kap helyet a közel 60 éves múltra visszatekintő Gyulai Várszínház és a színház által szervezett kulturális és zenei fesztiválok.

Gyula egyik legújabb kulturális attrakciója az országban egyedülálló, interaktív Almásy-kastély Látogatóközpont, ahol állandó és időszaki kiállításokkal, változatos kulturális programokkal várják a vendégeket. A kiállítás megtekintői bepillantást nyerhetnek a főurak és cselédek életébe, ünnep- és hétköznapjaiba. A kastély új és visszatérő vendégeket egyaránt vonz a városba! 2021-től már a Stefánia-szárny is látogatható.

A fő attrakciókon túl számos múzeum és kiállítóhely működik Gyulán.

A turisztikai kínálatba bevonjuk helyi termékeinket is, melyek első sorban a gyulai kolbász, a pálinka, a bonbon, a méz és újabban a sör is.  Nagy érdeklődésre tartanak számot a kulturális és gasztronómiai fesztiválok, melyek – pandémiamentes időszakban – tavasztól őszig átívelik az egész évet. Hagyományos a Gyulai Pálinkafesztivál, Kézműves Sörfesztivál Gyula, Gyulai Virágok Fesztiválja és Virágvásár, Körös-völgyi Sokadalom, Gyulai Végvári Napok, Minden Magyarok Nemzetközi Néptáncfesztiválja, Gyulai Méz- és Mézeskalács Nemzetközi Fesztivál, valamint az évről évre megrendezésre kerülő sportrendezvények: Medivid Agility Kupa és ParAgility Kupa, „Fuss a sérült gyermekekért!”, Halloween Futás.

Az említett nagyobb rendezvényeken túl számos kisebb kulturális és szórakoztató programmal, valamint szervezett kirándulásokkal színesíthetik üdülésüket a Gyulára érkező vendégek. Közkedveltek a város fagyizói és cukrászdái, melyek közül a Százéves Cukrászda a leglátogatottabb. Mindezen túl a minőségi szálláshelykínálat, Gyula különleges miliője, páratlan épített és természeti környezete, valamint a helyi lakosság vendégszeretete is hozzájárul ahhoz, hogy évről évre egyre több visszatérő vendéggel találkozhatunk.

Gyula mára négyévszakos, több generációs turisztikai desztinációvá vált, és joggal mondhatjuk, hogy vonzereje leginkább komplexitásában rejlik.

Bővebb tartalmak, storyk és érdekességek innen érhetőek el.

Alföld Slow Egyesület: Köszönjük szépen a bemutatkozást! Munkájához további sok sikert és jó egészséget kívánunk!